TIP  

Ongewenst gedrag
Als er regelmatig sprake is van ongewenst gedrag van klanten of publiek is het goed om afspraken te maken met de politie en gemeente. Die samenwerking kan via het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Schakel uw lokale HBD-adviseur in voor gratis ondersteuning bij dit project.

  TIP  

Klachten
Stel een klachtenregeling op, zodat werknemers weten hoe om te gaan met een klacht van klanten. Zet de regeling bij de kassa neer of geef aan op de bon.

Home   |  Agressie & geweld   |  Inrichting winkel  
ZOEK OP TREFWOORD

 

Inrichting winkel

Tip

Zorg voor een overzichtelijke winkelinrichting:

  • De waardevolle artikelen staan direct in het zicht van medewerker of staan in afzonderlijke (afsluitbare) vitrines.
  • De etalage biedt een vrij zicht naar binnen en naar buiten.
  • Laat met opvallende stickers op de deur en op de etalageruit zien dat:
    • de kluis is voorzien van tijdvertraging;
    • camera's waken voor uw en onze veiligheid;
    • kassa's regelmatig worden afgeroomd.
  • Houd de winkel en de etalage opgeruimd. 
  • De medewerkers kunnen bij voorkeur over de stellingen heen kijken.
  • Wegwijzers en promotiemateriaal ontnemen niet het zicht op het publiek.
  • Er liggen geen scharen, messen of ander gereedschap binnen handbereik van klanten, bij de kassa.
  • Zet de kassa zo neer, dat u tijdens het afrekenen goed zicht hebt op de ingang en de rest van de winkel.
  • Zorg voor goede verlichting, niet alleen in de winkel zelf maar ook bij de toegangsdeur(en) en de personeelsingang.
  • Zorg dat de achteruitgang niet vrij te betreden is (ook niet in de zomerperiode bij hogere temperaturen).

Alarmmiddelen

  • Er zijn hulpmiddelen in de winkel aanwezig om alarm te kunnen slaan en snel hulp te kunnen inroepen in geval van nood.
  • Er wordt altijd een telefoon beschikbaar gesteld en een lijst met nood-telefoonnummers ligt op een voor iedereen bekende plek.

Agressie & geweld

ZOEK OP TREFWOORD

 

Inrichting winkel

Tip

Zorg voor een overzichtelijke winkelinrichting:

  • De waardevolle artikelen staan direct in het zicht van medewerker of staan in afzonderlijke (afsluitbare) vitrines.
  • De etalage biedt een vrij zicht naar binnen en naar buiten.
  • Laat met opvallende stickers op de deur en op de etalageruit zien dat:
    • de kluis is voorzien van tijdvertraging;
    • camera's waken voor uw en onze veiligheid;
    • kassa's regelmatig worden afgeroomd.
  • Houd de winkel en de etalage opgeruimd. 
  • De medewerkers kunnen bij voorkeur over de stellingen heen kijken.
  • Wegwijzers en promotiemateriaal ontnemen niet het zicht op het publiek.
  • Er liggen geen scharen, messen of ander gereedschap binnen handbereik van klanten, bij de kassa.
  • Zet de kassa zo neer, dat u tijdens het afrekenen goed zicht hebt op de ingang en de rest van de winkel.
  • Zorg voor goede verlichting, niet alleen in de winkel zelf maar ook bij de toegangsdeur(en) en de personeelsingang.
  • Zorg dat de achteruitgang niet vrij te betreden is (ook niet in de zomerperiode bij hogere temperaturen).

Alarmmiddelen

  • Er zijn hulpmiddelen in de winkel aanwezig om alarm te kunnen slaan en snel hulp te kunnen inroepen in geval van nood.
  • Er wordt altijd een telefoon beschikbaar gesteld en een lijst met nood-telefoonnummers ligt op een voor iedereen bekende plek.

Naar boven