TIP  

Donkere dagen
Wees extra alert bij invallende duisternis. De meeste overvallen vinden plaats in de ‘donkere’ maanden oktober t/m maart. En voorkom vaste routines (om te voorkomen dat overvallers gemakkelijk kunnen anticiperen).

  TIP  

Huisregels
Stel huisregels op. De huisregels omvatten de belangrijkste spelregels over wat wel en niet mag binnen het bedrijf. Maak duidelijk wat er gebeurt bij ongewenst gedrag en diefstal. De huisregels kunnen ook voor klanten zichtbaar worden gemaakt

ZOEK OP TREFWOORD

Voorlichting en instructie

Herken de dief!

Dieven gedragen zich anders dan andere klanten. Ze hebben bijvoorbeeld meer aandacht voor jou dan voor de artikelen. Ze bekijken een kledingstuk en zodra je ze aanspreekt hangen ze het meteen terug. En ze staan dicht bij de schappen, zo dichtbij dat ze met een gebogen arm iets uit het rek kunnen pakken. In de filmpjes hieronder zie je hoe je het beste omgaat met winkeldieven, maar ook hoe het niet moet.

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo pak je het aan!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo pak je het aan!

Voorlichting en training personeel

Iedere werknemer, vast of tijdelijk, krijgt voorlichting over hoe om te gaan met agressie en geweld van klanten. Er is bij de voorlichting speciaal aandacht voor:

  • klantgericht werken
  • (poging tot) diefstal
  • klachtenafhandeling
  • overval
  • overlast van een groep

Er is gratis online training van over ”Veilig werken in de detailhandel". Je leert in deze training hoe je omgaat met winkeldiefstal en agressie. Hierna volgt een examen. Scoor je een voldoende, dan ontvang je een certificaat. 

Tip
Laat iedere nieuwe medewerker deze training doen in de inwerkperiode.

Agressie & geweld

ZOEK OP TREFWOORD

Voorlichting en instructie

Herken de dief!

Dieven gedragen zich anders dan andere klanten. Ze hebben bijvoorbeeld meer aandacht voor jou dan voor de artikelen. Ze bekijken een kledingstuk en zodra je ze aanspreekt hangen ze het meteen terug. En ze staan dicht bij de schappen, zo dichtbij dat ze met een gebogen arm iets uit het rek kunnen pakken. In de filmpjes hieronder zie je hoe je het beste omgaat met winkeldieven, maar ook hoe het niet moet.

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo pak je het aan!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo pak je het aan!

Voorlichting en training personeel

Iedere werknemer, vast of tijdelijk, krijgt voorlichting over hoe om te gaan met agressie en geweld van klanten. Er is bij de voorlichting speciaal aandacht voor:

  • klantgericht werken
  • (poging tot) diefstal
  • klachtenafhandeling
  • overval
  • overlast van een groep

Er is gratis online training van over ”Veilig werken in de detailhandel". Je leert in deze training hoe je omgaat met winkeldiefstal en agressie. Hierna volgt een examen. Scoor je een voldoende, dan ontvang je een certificaat. 

Tip
Laat iedere nieuwe medewerker deze training doen in de inwerkperiode.

Naar boven