TIP  

Klachten
Stel een klachtenregeling op, zodat werknemers weten hoe om te gaan met een klacht van klanten. Zet de regeling bij de kassa neer of geef aan op de bon.

  TIP  

RAAK
Wat te doen bij een overval? Volg het RAAK-principe: rustig blijven, aanvaard de bevelen en volg ze snel en kalm op, afgeven van het geld waar om gevraagd wordt. Kijk goed en probeer een signalement op te nemen voor de politie.

ZOEK OP TREFWOORD

Voorlichting en instructie

Herken de dief!

Dieven gedragen zich anders dan andere klanten. Ze hebben bijvoorbeeld meer aandacht voor jou dan voor de artikelen. Ze bekijken een kledingstuk en zodra je ze aanspreekt hangen ze het meteen terug. En ze staan dicht bij de schappen, zo dichtbij dat ze met een gebogen arm iets uit het rek kunnen pakken. In de filmpjes hieronder zie je hoe je het beste omgaat met winkeldieven, maar ook hoe het niet moet.

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo pak je het aan!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo pak je het aan!

Voorlichting en training personeel

Iedere werknemer, vast of tijdelijk, krijgt voorlichting over hoe om te gaan met agressie en geweld van klanten. Er is bij de voorlichting speciaal aandacht voor:

  • klantgericht werken
  • (poging tot) diefstal
  • klachtenafhandeling
  • overval
  • overlast van een groep

Er is gratis online training van over ”Veilig werken in de detailhandel". Je leert in deze training hoe je omgaat met winkeldiefstal en agressie. Hierna volgt een examen. Scoor je een voldoende, dan ontvang je een certificaat. 

Tip
Laat iedere nieuwe medewerker deze training doen in de inwerkperiode.

Agressie & geweld

ZOEK OP TREFWOORD

Voorlichting en instructie

Herken de dief!

Dieven gedragen zich anders dan andere klanten. Ze hebben bijvoorbeeld meer aandacht voor jou dan voor de artikelen. Ze bekijken een kledingstuk en zodra je ze aanspreekt hangen ze het meteen terug. En ze staan dicht bij de schappen, zo dichtbij dat ze met een gebogen arm iets uit het rek kunnen pakken. In de filmpjes hieronder zie je hoe je het beste omgaat met winkeldieven, maar ook hoe het niet moet.

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met winkeldieven: Zo pak je het aan!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo moet het niet!

Filmpje Omgaan met agressieve klanten: Zo pak je het aan!

Voorlichting en training personeel

Iedere werknemer, vast of tijdelijk, krijgt voorlichting over hoe om te gaan met agressie en geweld van klanten. Er is bij de voorlichting speciaal aandacht voor:

  • klantgericht werken
  • (poging tot) diefstal
  • klachtenafhandeling
  • overval
  • overlast van een groep

Er is gratis online training van over ”Veilig werken in de detailhandel". Je leert in deze training hoe je omgaat met winkeldiefstal en agressie. Hierna volgt een examen. Scoor je een voldoende, dan ontvang je een certificaat. 

Tip
Laat iedere nieuwe medewerker deze training doen in de inwerkperiode.

Naar boven