TIP  

Klachten
Stel een klachtenregeling op, zodat werknemers weten hoe om te gaan met een klacht van klanten. Zet de regeling bij de kassa neer of geef aan op de bon.

  TIP  

RAAK
Wat te doen bij een overval? Volg het RAAK-principe: rustig blijven, aanvaard de bevelen en volg ze snel en kalm op, afgeven van het geld waar om gevraagd wordt. Kijk goed en probeer een signalement op te nemen voor de politie.

Home   |  Agressie & geweld   |  Opvang & nazorg  
ZOEK OP TREFWOORD

Opvang en nazorg

Tips

1. Wat te doen bij en na een overval?

  • Wat te doen: rustig blijven. Volg het RAAK-principe.
    • Rustig blijven.
    • Aanvaard de bevelen en volg ze snel en kalm op.
    • Afgeven van het geld waar om gevraagd wordt.
    • Kijk goed en probeer een signalement op te nemen voor de politie.
  • Daarna bel je zo snel mogelijk  1-1-2.
  • Hulp werkt : bel het gratis nummer  0800 – 0801 voor Slachtofferhulp Detailhandel.

2. Afrekenen met winkeldieven
Winkeldiefstal kost u als ondernemer veel tijd en geld. Als u een winkeldief op heterdaad betrapt, kunt u de dief een schadevergoeding van € 181,- laten betalen voor de tijd die u kwijt bent aan de afhandeling van de winkeldiefstal. Denk aan het observeren van de winkeldief, het aanhouden en het doen van aangifte.

Ook de kosten van directe schade, zoals het vernielen van verpakkingen, kunt u verhalen op de dief.
Zie 'Afrekenen met winkeldieven'.
De regeling 'Afrekenen met winkeldieven' wordt vanaf 1 maart 2013 uitgevoerd door Stichting Afrekenen met Winkeldieven. Als u deelneemt aan de regeling ‘Afrekenen met winkeldieven’ incasseert Stichting Afrekenen met Winkeldieven de schadevergoeding namens u bij de winkeldief.

Maak agressie en geweld bespreekbaar

Alle agressie- geweldsincidenten moeten bij de leidinggevende gemeld worden, zodat die daar vanuit zijn/haar rol de nodige actie op kan ondernemen.

Het bespreken van agressie en geweld, veiligheidsgevoelens en incidenten met de werknemers, kan bijvoorbeeld in een werkoverleg of functioneringsgesprekken.

Door een incident te bespreken kan gekeken worden naar hoe het ontstaan is en hoe dit in de toekomst vermeden kan worden; hoe gereageerd is en of daar nog verbeteringen in mogelijk zijn; wat gedaan is aan nazorg en of dit in de toekomst anders moet. De bespreking is ook bedoeld als mogelijkheid om met elkaar te leren en steun te geven.

Agressie & geweld

ZOEK OP TREFWOORD

Opvang en nazorg

Tips

1. Wat te doen bij en na een overval?

  • Wat te doen: rustig blijven. Volg het RAAK-principe.
    • Rustig blijven.
    • Aanvaard de bevelen en volg ze snel en kalm op.
    • Afgeven van het geld waar om gevraagd wordt.
    • Kijk goed en probeer een signalement op te nemen voor de politie.
  • Daarna bel je zo snel mogelijk  1-1-2.
  • Hulp werkt : bel het gratis nummer  0800 – 0801 voor Slachtofferhulp Detailhandel.

2. Afrekenen met winkeldieven
Winkeldiefstal kost u als ondernemer veel tijd en geld. Als u een winkeldief op heterdaad betrapt, kunt u de dief een schadevergoeding van € 181,- laten betalen voor de tijd die u kwijt bent aan de afhandeling van de winkeldiefstal. Denk aan het observeren van de winkeldief, het aanhouden en het doen van aangifte.

Ook de kosten van directe schade, zoals het vernielen van verpakkingen, kunt u verhalen op de dief.
Zie 'Afrekenen met winkeldieven'.
De regeling 'Afrekenen met winkeldieven' wordt vanaf 1 maart 2013 uitgevoerd door Stichting Afrekenen met Winkeldieven. Als u deelneemt aan de regeling ‘Afrekenen met winkeldieven’ incasseert Stichting Afrekenen met Winkeldieven de schadevergoeding namens u bij de winkeldief.

Maak agressie en geweld bespreekbaar

Alle agressie- geweldsincidenten moeten bij de leidinggevende gemeld worden, zodat die daar vanuit zijn/haar rol de nodige actie op kan ondernemen.

Het bespreken van agressie en geweld, veiligheidsgevoelens en incidenten met de werknemers, kan bijvoorbeeld in een werkoverleg of functioneringsgesprekken.

Door een incident te bespreken kan gekeken worden naar hoe het ontstaan is en hoe dit in de toekomst vermeden kan worden; hoe gereageerd is en of daar nog verbeteringen in mogelijk zijn; wat gedaan is aan nazorg en of dit in de toekomst anders moet. De bespreking is ook bedoeld als mogelijkheid om met elkaar te leren en steun te geven.

Naar boven